O projekcie

Projekt realizowany będzie przez Politechnikę Poznańską na rzecz wszystkich uczelni partnerskich EUNICE oraz Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku (partner stowarzyszony Konsorcjum), nazywanych dalej we wniosku Partnerami. Stanowi odpowiedź na potrzebę budowy silnych, opartych na współpracy i kompetencjach międzynarodowych zespołów działających na rzecz sojuszu i wsparcie realizowanych w jego ramach inicjatyw.
Całość projektu bazuje na 6 filarach:

  1. Opracowaniu i oferowaniu kursów podnoszących kompetencje w zakresie badań i dydaktyki dla pracowników EUNICE.
  2. Podnoszeniu kompetencji i kwalifikacji pracowników EUNICE na PP w zakresie projektów międzynarodowych (zarządzanie projektami i zespołami, myślenie projektowe, wdrażanie równości szans i niedyskryminacji itp.) przez udział w szkoleniach realizowanych przez ośrodki zewnętrzne;
  3. Usieciowieniu EUNICE poprzez: (a) wsparcie tworzenia międzynarodowych zespołów działających na rzecz sojuszu, które nie są wprost uwzględnione w projekcie EUNICE4U, a które są kluczowe dla jego funkcjonowania, jak administracja finansowa, mobilność, dział IT; (b) organizację krótkich staży w siedzibie PP dla Partnerów i pracowników PP u Partnerów, mających na celu podniesienie kompetencji i wypracowanie najlepszych praktyk;
  4. Opracowaniu i oferowaniu – z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi kształcenia – kursów prowadzących do podniesienia kompetencji i uzyskania mikropoświadczeń przez osoby studiujące w ramach sojuszu: (a) kursów online z zastosowaniem platformy zdalnego dostępu do zasobów fizycznych, robota teleprezentacyjnego i innych narzędzi; (b) kursów hybrydowych w postaci wymian studenckich i organizacji zajęć z wykorzystaniem infrastruktury Partnerów; (c) organizacji szkół letnich na PP;
  5. Wsparciu procesu publikacyjnego przez finansowanie publikacji w wiodących czasopismach;
  6. Zorganizowaniu Forum Współpracy Uniwersytetów Europejskich z udziałem przedstawicieli innych sojuszy, NAWA, jednostek administracji centralnej i Komisji Europejskiej (KE), umożliwiającego promocję EUNICE jako lidera w procesie tworzenia Uniwersytetów Europejskich i wypracowanie najlepszych praktyk w obszarze realizowanych aktywności.

Realizacja projektu jest kluczowa dla szybszego i wielowymiarowego rozwoju EUNICE. Umożliwi działania synergiczne i komplementarne do aktywności sojuszu w ramach grantu finansowanego ze środków KE. Ponadto zapewni wsparcie w procesie pokonywania wyzwań związanych z mobilnością, zapewniając swobodę przemieszczania się w celu podnoszenia kompetencji i rozwoju współpracy. Dodatkowo, zakup nowoczesnych narzędzi i opracowanie przy ich pomocy materiałów dydaktycznych przyczyni się do powstania interdyscyplinarnych międzynarodowych kursów, w których studenci będą mogli uzyskać mikropoświadczenia. Wszystkie oferowane kursy zapewnią umiejętności przydatne na dynamicznie rozwijającym się i zmieniającym międzynarodowym rynku pracy.
Projekt jednocześnie podniesie jakość kształcenia i nauki, a także rozwinie ofertę dydaktyczną. Zapewni wzrost wymiany akademickiej zarówno na poziomie pracowników, jak i osób studiujących. Dzięki zdobyciu kluczowych kompetencji i budowie międzynarodowych zespołów, zwiększy zdolności instytucjonalne do stworzenia silnego Uniwersytetu Europejskiego. PP jako jego lider, znacząco wzmocni swoją pozycję, a także widoczność na arenie międzynarodowej.
Projekt realizowany będzie przy silnej współpracy z EUNICE AISBL, organizacją non-profit założoną na zasadach prawa belgijskiego. Sygnatariuszami aktu założycielskiego ww. organizacji było 7 instytucji wchodzących w skład EUNICE na dzień jego założenia, a sama organizacja poszerzana jest o nowych członków wraz z rosnącą liczbą Partnerów. Pomimo, iż ww. Partner nie jest instytucją szkolnictwa wyższego, jego główny obszar działalności jest nierozerwalnie związany z działalnością
sojuszu, a wyznaczone cele mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie EUNICE i jego oddziaływanie na przestrzeń badawczą i edukacyjną. Powstanie organizacji EUNICE AISBL pozwoliło na zapewnienie sojuszowi osobowości prawnej. Cała koncepcja projektu i zaangażowanie Partnerów zostały szczegółowo omówione i zaakceptowane przez zarząd EUNICE AISBL.
Rezultatami projektu będą: (1) kwalifikacje i kompetencje pozyskane przez pracowników i studentów; (2) opracowane i wdrożone kursy dla kadry oraz studentów; (3) staże, wizyty studyjne i publikacje naukowe; (4) forum współpracy; (5) narzędzia i platformy rozwijające kształcenie i badania poprzez zdalny dostęp do zasobów oraz immersję w realizację zajęć dydaktycznych; (6) elektroniczne, wiarygodne podpisy cyfrowe znacząco ułatwiające pracę w rozproszonym międzynarodowym środowisku i wspierające ekologiczne innowacje, takie jak cyfryzacja dokumentów i redukcja zużycia papieru i (7) platforma mikropoświadczeń. Ponadto zakłada się wprowadzenie innych rozwiązań proekologicznych, np. kampanie reklamowe nastawione na zachęcanie studentów do ekologicznego podróżowania.